• اصفهان، سه راه درچه، خیابان امیرکبیر، کوچه ۸۲ (سردار کرمی)، 200 متر بعد از انبار شیشه کرمی، سمت چپ
  • 09136474064

انواع سیم خاردار و کاربردهای آن

انواع سیم خاردار و کاربردهای آن

سیم خاردار یکی از پرکاربرد ترین محصولات فولادی می باشد که از فولاد نرم تولید شده است. این محصول برای حصار کشی و جدا سازی فضا های مختلف و ایجاد امنیت مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار تیر حصار یا پایه فنس و توری حصاری کاربرد دارد.

نزدیک به 800 نوع سیم خاردار شناسایی شده است که این گوناگونی در انواع آن به دلیل جنس و سایز سیم اصلی، خار یا تیغ آن و در روش بکار گیری از آن می باشد. با حصار بافت همراه باشید تا با مقاله سیم خاردار و کاربرد های آن آشنا شویم.

سیم خاردار چیست؟

به انواعی از سیم مفتول که در طی ساخت، به تیغ های تیز مجهز می شود و برای اهداف امنیتی در بخش بالایی و مرکزی فنس یا توری حصاری نصب می گردد، سیم خاردار می گویند.

برای نخستین بار لوسیون بی اسمیت و کونت اوهایو در سال 1867 در ایالات متحده موفق به ثبت و اختراع سیم های خاردار به عنوان یکی از پرکاربرد ترین توری های مورد استفاده در حصار کشی شدند. استفاده از سیم خاردار به شکل امروزی نیز، اولین بار توسط یک طراح فرانسوی به نام لئونس اگن ایجاد شد.

سیم های خاردار مفتولی طویل و دارای حاشیه هایی خارمانند، بر روی بدنه اصلی خود هستند. مفتول های مورد استفاده در ساخت سیم های خاردار، دارای جنس های مختلفی می باشند و از مهم ترین آنها می توان به فلز، استیل و روی اشاره کرد.

سیم های خاردار ساخته شده از جنس گالوانیزه، به دلیل دارا بودن استحکام منحصر به فرد و مقاومت بسیار بالا از پرطرفدارترین نوع این توری ها می باشد. سیم خاردار در ایران توسط کارگاه های کوچک به طور تخصصی و با استفاده از استاندارد IS 278 تولید می شوند و به صورت کلاف بسته بندی می گردند.

ساخت این محصول نیاز به دستگاه های خاصی دارد که ازنظر فناوری شبیه به دستگاه تولید توری می باشد. از نظر قیمت وابستگی به برند تولید کننده ندارد، بلکه به نوع و ضخامت مفتول و خار و جنس مواد اولیه مصرفی بستگی دارد.

انتخاب نوع و محل قرارگیری سیم خاردار با توجه به میزان ضریب امنیتی مورد انتظار استفاده کننده مشخص می شود. اصولا محل بکار گیری سیم خاردار، پایین حصار، در کمر کش حصار و یا بالای تیرحصار می باشد.

برای استعلام قیمت روز سیم خاردار با کارشناسان فروش حصار بافت در تماس باشید.

انواع پرکاربرد سیم خاردار

سیم خاردار یک وسیله حفاظتی به شمار می رود که به دلیل نصب آسان و قیمت مناسب، بسیار پرطرفدار است. در فرایند تولید این محصول از سیم فولادی با روکش گالوانیزه استفاده می شود که از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری می کنند.

در نوعی دیگر که در آن از نوارهای ورق فلزی استفاده می شود. تمام مراحل تولید توسط دستگاه های اتوماتیک انجام می گیرد. به طور کلی سیم های خاردار در دو نوع خطی و حلقوی تولید می شوند.

اگر سیم خاردار به صورت مستقیم و در یک امتداد مشخص نصب گردد، سیم خاردار خطی مورد نیاز است. اگر سیم خاردار به صورت حلقه های متوالی در محل حصار کشی واقع گردد، در این صورت سیم خاردار حلقوی مورد نظر می باشد.

سیم خاردار خطی

این نوع سیم خاردار از دو رشته سیم مفتولی تشکیل شده است. یکی از رشته ها به عنوان رشته پایه می باشد که قطر آن دو الی دو و نیم میلی متر است. رشته دیگر دور رشته پایه یا محور پیچ می خورد و دو و نیم میلی متر قطر دارد.

در تولید این محصول از مفتول هایی با جنس گالوانیزه گرم استفاده میکنند که بسیار مقاوم و با دوام می باشد. وزن هر توپ از سیم خاردار خطی به نوع سفارش و نیاز مشتری بستگی دارد و بین 15 تا 25 کیلو گرم است و هر رول دارای 10 متر سیم می باشد.

قابلیت نصب و باز کردن راحت و سریع، انعطاف پذیری بسیار بالا، ایجاد مزاحمت برای جانوران و هزینه پایین آن از مهم ترین ویژگی های سیم خاردار خطی می باشد که باعث محبوبیت این نوع سیم خاردارها شده است.

سیم خاردار خطی خود  نیز به دو صورت سیم خاردار خطی سوزنی و سیم خاردار خطی تیغی ( تبری) می باشد.

سیم خاردار خطی

کاربرد سیم خاردار خطی

سیم های خاردار خطی با هدف حفاظت از یک منطقه مثل باغ یا زمین های کشاورزی و بعضی اوقات برای حفاظت از ساختمان های نیمه کاره مورد استفاده قرار می گیرند.

معمولا این سیم ها بر روی زمین و اطراف منطقه مورد نظر نصب می شوند و در صورت نیاز بر روی دیوارهم نصب می گردند تا امنیت مکان را چند برابر کنند. این سیم ها بیشتر در مکان ها ی مختلفی مثل کارخانه ها، مراکز نظامی، فرودگاه ها و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرند.

برای استعلام بهترین قیمت فنس با کارشناسان فروش حصار بافت در تماس باشید.

سیم خاردار حلقوی

ساختار سیم خاردار های حلقوی به این شکل است که از یک سیم یا رشته مفتول به عنوان راستا و دو سیم دیگر به عنوان خار استفاده می شود. قطر سیم اصلی دو و نیم میلی متر و قطر خارها دو میلی متر می باشد.

سیم خاردارهای حلقوی به صورت حلقه حلقه هستند و جنس آنها از فولاد گالوانیزه می باشد و در دو جنس ایرانی و چینی به بازار عرضه می شوند. سیم خاردارهای حلقوی نسبت به نوع خطی از کیفیت و قیمت بالاتری برخورد دار بوده و کاربرد های بیشتری دارد.

برای اجرای سیم های خاردار حلقوی، نخست پایه هایی را روی دیوار مستقر ساخته و بعد این سیم ها بر روی پایه ها سوار و چفت و بست می کنند. بهترین موقعیت استفاده از سیم خاردارهای حلقوی برای مکان هایی می باشد که دیوار کوتاه دارند و در دسترس افراد سارق هستند.

به دلیلی گالوانیزه ای که در این نوع سیم خاردارها بکار رفته، در برابر رطوبت بسیار مقاوم می باشند. حمل و نصب آنها بسیار آسان است و به دو صورت مستقل و روی فنس اجرا می گردند. این نوع سیم خاردار به دو دسته سیم خاردار حلقوی سوزنی و سیم خاردار حلقوی تبری( لیزری) تقسیم می شوند.

سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلقوی سوزنی

این نوع سیم خاردار به سیم خاردار ساده یا سیم خاردار حلقوی با خار سیمی نیز معروف است. ساختار آن به صورتی است که از یک رشته مفتول گالوانیزه تشکیل شده و قطر آن حدود سه میلی متر بوده و دو رشته خار مفتولی از جنس گالوانیزه بر روی آن قرار دارد که قطر آن ها دو و نیم میلی متر می باشد.

این نوع سیم خاردار از مفتول خشک تولید می شود به همین جهت به آن فنر هم می گویند. سیم های خاردار حلقوی سوزنی در مراکز نظامی ماننند پادگان ها بیشترین کاربرد را دارد .

سیم خاردار حلقوی تبری( لیزری)

این دسته از سیم خاردارهای حلقوی که به سیم خاردارهای لیزری نیز معروف هستند. پایه و محور این نوع سیم خاردار، یک رشته مفتول گالوانیزه است که قطر آن سه میلی متر می باشد. تیغ های گالوانیزه با فاصله های معین به شکل تبر بر روی آن قرار گرفته و پرس شده اند.

سیم خاردارهای حلقوی تبری ساختاری کلاف مانند و یا حلقه ای مانند دارند و از مفتول گالوانیزه گرم تولید شده اند. این نوع سیم خاردار در مراکز نظامی و پادگان ها مورد استفاده قرار می گیرند و از جدیدترین سیم خاردارهای جهان محسوب میشوند.

کاربرد سیم های حلقوی

سیم های خاردار خطی از نظر قیمت مقرون به صرفه بوده، اما نوع حلقوی از کیفیت بیشتری برخوردار می باشند و همین امر باعث شده تا سیم های خاردار حلقوی در صنایع مهمی مثل صنایع نظامی مورد استفاده قرار گیرند.

بی شک ساختمان ها و مکان های نظامی به دلیل امنیت فوق العاده بالایی که دارند این نوع سیم خاردار را انتخاب می کنند. استفاده از سیم خاردار حلقوی فقط به مکان های نظامی محدود نمی شود و به منظور حفاظت از زمین های کشاورزی، باغ ها، خانه ها و ویلا ها نیز مورد استفاده می باشند.

مقاله پیشنهادی ما: تفاوت سیم خاردار خطی و سیم خاردار حلقوی

نحوه نصب سیم خاردار

نصب سیم خاردار کار سختی نیست و به راحتی انجام می شود ولی به دقت و توجه زیادی نیاز دارد. در زیر به مراحل نصب سیم خارداراشاره می کنیم.

  1. رعایت نکات ایمنی ( پوشیدن لباس ایمنی، چکمه، دستکش و عینک)
  2. طراحی نقشه محل نصب سیم خاردار
  3. ایجاد یک بست محکم برای کارگذاشتن سیم خاردار
  4. نصب سیم خاردار

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی سیم خاردار و انواع آن پرداختیم. سیم خاردار یک محصول فولادی حفاظتی می باشد. از گذشته تا کنون، بیشترین کاربرد را در صنعت نظامی، کشاورزی و حتی شخصی داشته اند. هر کدام از سیم خاردارهای حلقوی یا خطی، در موارد مختلفی قابل استفاده می باشند.

جهت خرید سیم خاردار از حصار بافت با شماره 09136474064 تماس حاصل نمایید.

انواع پرکاربرد سیم خاردار چه نام دارند؟

سیم خاردار حلقوی
سیم خاردار خطی

محل بارگیری سیم خاردار حصار بافت کجاست؟

محل بارگیری سیم خاردار، از انبار حصار بافت که در اصفهان قرار دارد، قابل انجام است.

اشتراک گذاری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *