• اصفهان، سه راه درچه، خیابان امیرکبیر، کوچه ۸۲ (سردار کرمی)، 200 متر بعد از انبار شیشه کرمی، سمت چپ
  • 09136474064

2 نوع سیم مفتول گالوانیزه و کاربردهای آن

انواع سیم مفتول گالوانیزه و کاربردهای آن

سیم مفتول گالوانیزه، در واقع رشته‌ای فولادی است که با روکشی از فلز روی پوشیده شده است و انواع مختلفی دارد. از سیم مفتول گالوانیزه برای کاربردهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. با حصار بافت همراه باشید تا با انواع سیم مفتول گالوانیزه بیشتر آشنا شویم. همچنین جهت استعلام قیمت سیم مفتول گالوانیزه به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

کاربردهای سیم مفتول گالوانیزه

  • تزئین منزل و مغازه

شاید باور نکنید ولی با سیم‌ های مفتولی گالوانیزه می‌شود جسمه‌های فلزی زیبایی ساخت. خیلی‌ها از این مفتول‌ها برای تزئین دکوراسیون مغازه‌ها و نیز تزئین فضای داخلی منازل استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای این مفتول‌ها در منزل محافظت از تابلوهای نقاشی و نیز تابلوفرش‌های گرانقیمت است.

  • در گلخانه‌ها

این مفتول‌ ها برای استفاده در گلخانه‌ ها به کار می‌روند. آنها در گلخانه‌ ها می‌توانند برای تفکیک فضا مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین می‌توانند نقش محافظتی در مقابل گلها ایجاد کرده و مسیری برای قدم زدن بین گلها باز نمایند.

  • در مرغداری‌ها و مراکز پرورش طیور

از سیم‌ های مفتولی گالوانیزه در مرغذاری‌ها و مراکز پرورش طیور هم استفاده می‌شود. این سیم‌ ها در این مراکز برای تفکیک فضاها و نیز محافظت از جوجه‌ها و پرندگان به کار گرفته می‌شوند.

  • حفاظ پنجره‌ها

از سیم مفتول گالوانیزه برای ایجاد حفاظ جلوی پنجره‌ها و نیز قفل و محصور کردن آنها نیز استفاده می‌شود.

  • در مزارع و باغها

خیلی وقتها در مزارع برای بسته‌بندی محصولات از سیم‌های فلزی استفاده می‌شود تا مطمئن شوند بسته‌بندی از استحکام لازم برخوردار است و موقع حمل و نقل، سیم پاره نمی‌شود. همچنین در باغها برای محکم کردن و پواشندن روی جعبه‌های میوه انتخاب مناسبی هستند.

  • در صنعت ساختمان

مفتول‌های فلزی در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارند. در آرماتوربندی و نیز موارد دیگر نیاز است که اتصالات با مفتول‌های محکم و انعطاف‌پذیر به هم بسته شوند. سیم رابیتز یکی از مفتول‌های پرکاربردی است که در صنعت ساختمان از آن استفاده می‌شود.

انواع مفتول گالوانیزه

سیم‌های مفتول گالوانیزه از نظر روش تولید به دو نوع تقسیم می‌شوند. مفتول گالوانیزه‌ی سرد و مفتول گالوانیزه‌ی گرم.

فرآیند تولید سیم مفتول گالوانیزه با نورد سرد

در این روش با استفاده از آبکاری با برق(الکترولیز) لایه‌ی روی را بر روی مفتول فولادی می‌نشانند. مزیت سیم مفتولی که با این روش تولید شده نسبت به مفتول تولید شده با روش گرم، ارزانتر بودن آن است ولی مفتول گالوانیزه‌ گرم به دلیل ضخامت بیشتر لایه‌ی روی مقاومتر است.

نحوه تولید سیم مفتول گالوانیزه گرم

در این روش مفتول فولادی ابتدا حسابی حرارت داده می‌شود به طوری که ممکن است به دمای حدود 500 درجه‌ی سانتیگراد هم برسد. بر اثر حرارات کربن موجود در فولاد بسیار کم شده و همین باعث می‌شود فولاد سختی خود را از دست داده و بسیار نرم و انعطاف پذیر و قابل خم‌کردن شود. مشکلی که وجود دارد این است که فولاد به دلیل حرارت بالا به راحتی با اکسیژن ترکیب شده و اکسید می‌شود. پس باید اکسیدزدایی گردد.

مقاله پیشنهادی ما: فرآیند تولید سیم مفتول گالوانیزه

این کار با استفاده از اسید انجام می‌گیرد و فولاد را به اصطلاح در حوضچه‌ی اسید شستشو می‌دهند. حالا نوبت اضافه کردن روی است. فولاد را از داخل روی مذاب عبور می‌دهند. بعد باید میزان لایه‌ی روی بر روی مفتول را تنظیم کنند و بعد مفتول را خنک می‌کنند.

مفتول گالوانیزه‌ی گرم به دلیل آنکه ضخامت لایه‌ی روی در آن چند برابر(چهاریا پنج برابر) مفتول گالوانیزه‌ی سرد است از آن در برابر خوردگی، و رطوبت مقاومتر است. همچنین به دلیل به حداقل رسیدن کربن در فولاد، این مفتول بسیار منعطف است.

مفتول گالوانیزه‌ ایرانی و چینی

در بازار ممکن است علاوه بر مفتول‌های گالوانیزه‌ی ایرانی با مفتول‌های چینی هم روبرو شوبد. برای این که بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید باید تفاوت بین اینها و مزایا و معایب هر کدام را بدانید. معمولا ضخامت روی در نوع ایرانی بیشتر از نوع چینی است و گالوانیزه کردن با کیفیت بهتری انجام می‌شود. بنابراین سیم‌های مفتول گالوانیزه‌ی ایرانی مقاومت بیشتری نسبت به انواع چینی دارند.

اما در مفتول‌های ایرانی قطر مفتول ممکن است در طول آن نوسانات کمی داشته باشد که این مورد در مفتول‌های چینی وجود ندارد. همچنین وزن کلافها در مفتول‌های چینی یکسان است در صورتی که در مفتول‌های ایرانی مقداری اختلاف وجود دارد.

با توجه به کاربرد مفتول‌ها توصیه می‌کنیم اگر قصدتان ساخت مجسمه‌ از مفتول‌ها یا تزئین مغازه و منزل است از مفتول گالوانیزه‌ چینی و اگر قصدتان استفاده از مفتول در گلخانه، ساختمان‌ سازی، مرغداری و غیره است از مفتول ایرانی استفاده نمایید. می‌توان گفت مفتول‌های چینی ظریفتر و مفتول‌ های ایرانی مقاومتر و با کیفیت‌ تر هستند.

خصوصیات مفتول‌ گالوانیزه

در مورد مفتول‌ ها بهتر است با چند مشخصه‌ی فنی آشنا باشید. یکی از آنها قطر مفتول است که بر حسب میلی‌متر سنجیده می‌شود. مشخصه‌ی دیگر ضخامت لایه‌ روی است که ممکن است به دو صورت بیان شود. بر حسب میکرومتر و یا گرم بر متر مربع. مهر میکرومتر یک هزارم میلی‌ متر است و عددی که بر حسب میکرومتر بیان می‌شود ضخات لایه‌ی روی در مفتول گالوانیزه را نشان می‌دهد.

اگر وضعیت روی را با عددی بر حسب گرم بر متر مربع بیان کنند در واقع یعنی در هر متر مبع از مفتول چقدر روی استفاده کرده‌اند. استحکام کششی مشخصه‌ فنی دیگری است که نشان می‌ دهد مفتول شما چقدر در برابر کشش و کشیده شدن مقاوم است. وزن کلاف هم مشخصه‌ دیگری است که به شما داده می‌شود.

شرکت حصاربافت در اصفهان ضمن تامین سیم مفتول مورد نیاز شما به شما در زمینه‌ خرید محصولات مفتولی مشاوره‌ می‌دهد. با مشورت با کارشناسان حصار بافت ضمن کسب اطلاعات فنی لازم، خریدی مطمئن را انجام دهید و از کیفیت و کارایی محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول سیم مفتول گالوانیزه

چه نوع مفتولی برای استفاده در گلخانه بهتر است و چرا؟ آیا استفاده از مفتول چینی برای گلخانه مناسبتر است یا ایرانی؟

در گلخانه چون معمولا رطوبت بالاست، بنابراین به مفتولی احتیاج است که مقاومتش در برابر رطوبت زیاد باشد. به همین دلیل بهتر است از مفتول گالوانیزه‌ی گرم استفاده گردد که در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. همچنین مفتول ایرانی در این مورد از مفتول چینی بیشتر قابل اعتماد است.

اگر بخواهیم از مفتول گالوانیزه در صنعت ساختمان استفاده کنیم چه نوع مفتولی مناسبتر است؟

برای استفاده در ساختمان سازی هم مفتول گالوانیزه‌ی گرم مناسب است زیرا هم قابل انعطاف و نرم است و هم مقاوم و محکم. برای این منظور بهتر است استحکام کششی محصول را بررسی کنید.

اشتراک گذاری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *